04. Rzucanie – backhand

WSTĘP TEORETYCZNY

Backhand jest w miarę naturalnym rzutem, prawie każda osoba będzie w stanie w jakimś stopniu rzucić dysk backhandem z pewną dokładnością. Pomimo tego, że przez większość czasu obrona będzie wymuszała rzut forehandem, dobre opanowanie backhandu jest niezbędne, rzut ten jest zwłaszcza używany przy grze pod wiatr, przy krótkich podaniach resetujących (tzw. dumpach) oraz przy pulach – rzutach na rozpoczęcie każdego punktu.

OMÓWIENIE TAKTYCZNE

Prawidłowe złożenie się do rzutu backhandem oznacza:

  1. Chwycenie dysku czterema palcami, opuszki powinny być zawinięte wokół krawędzi.
  2. Skręt bioder – poprzez wykrok do boku i automatyczny skręt bioder zyskujemy przestrzeń na zamach z boku ciała, a nie spod pachy.
  3. Zamach bierzemy z wysokości biodra będącego dalej od łapiącego i wyprowadzamy na jednej, stałej wysokości. Łokieć zostaje przy ciele w czasie zamachu i wyrzutu.

Kluczowe jest nadanie spinu poprzez mocny ruch nadgarstkiem. Dysk staramy się wyrzucić równolegle do ziemi.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY

  1. Wykrok do przodu, nie do boku – w meczu przed rzucającym będzie obrońca, którego chcemy ominąć, a nie wejść w niego.
  2. W czasie zamachu ręka zgięta w łokciu, pod pachą. Prawidłowo powinna być prawie wyprostowana mniej więcej na wysokości lewego biodra (da praworęcznej osoby)
  3. Przenoszenie ciężaru na nogę wykroczną w trakcie wyrzutu, czasem wręcz z podniesieniem nogi zakrocznej. Po wykonaniu wykroku nie przenosimy ciężaru, wyprowadzamy poprzez ruch obrotowy ramion.
  4. W czasie wyrzutu łokieć odwodzony od ciała i/lub dłoń z dyskiem wędrująca do góry. Wyrzut powinien nastąpić na tej samej wysokości, co zamach.

ĆWICZENIA + WARIACJE

  1. Najprostszym sposobem na ćwiczenie backhandu jest oczywiście rzucanie. Stań w parze w odległości około 10-15 metrów. Rzucaj 20 backhandów. Zmieńcie strony.
  2. Piwotuj przez 10 rzutów na małą odległość – potem na średnią, potem na maksymalną, przy której wciąż utrzymasz balans.
  3. Rzuć 10 backhandów z wysokości biodra, potem 10 z wysokości ramienia i 10 z wysokości kolana. Wraz ze stażem ćwicz precyzję rzutów poniżej kolana i powyżej ramienia.

ZAAWANSOWANE WSKAZÓWKI

Backhand nie jest trudnym rzutem, ale jak rzucać idealnie? Postaw się w roli łapiącego – jeśli w nadlatującym dysku jego przód jest na tyle podniesiony, że widzisz wnętrze tylnego brzegu, to jest idealny rzut. Jeśli przedni i tylny brzeg są w jednej linii, to dysk jest rzucony zbyt płasko. Drugą rzeczą jest lekkie wygięcie nadgarstka – przez obciągnięcie palców w dół – od zamachu aż do wypuszczenia dysku.

03.lapanie-dysku (pobierz PDF)

Poprzedni rozdział – 3. Łapanie
Następny rozdział – 5. Rzucanie – forehand